Ragn-Sells satser på elektriske kjøretøy

Satser på elektriske kjøretøy

De siste tre årene har vi arbeidet hardt med vår kjøretøystrategi, som blant annet sier at halvparten av bilparken skal være fossilfri innen året er omme. Da strategien ble lagt i 2022 var det biogassbiler som skulle dominere. I dag har vi 68 kjøretøy som går på biogass og fire elektriske. Tre nye el-kjøretøy er på vei.

14. mar 2025

Mistet Enova-støtten

Nå har transport- og logistikksjef Christopher Browning snudd.

– Vi har selvfølgelig fulgt med på utviklingen av teknologi, priser og ikke minst infrastruktur for lading. I byer som Oslo og Bergen har vi gjort beregninger som viser at det er mellom 10 og 15 prosent billigere per kilometer med elektrisk, fremfor biogass, sier Browning.

Han sier at prisdifferansen er basert på dagens strøm- og biogasspriser, bortfall av Enova-støtte til innkjøp av biogassbiler og teknologiutviklingen innen batteridrift.

– De biogassbilene vi har investert i kommer vi til å fortsette med. Men siden Enova-støtten er fjernet på biogass, går vi videre med elektrisk. Vi gjør selvsagt en nøye vurdering før vi tar en beslutning. Alle forutsetninger må være på plass. Det er ikke alle steder det er egnet med elektriske kjøretøy, men der det er egnet vil det være en fornuftig investering, sier Browning.

Ingen rekkeviddeangst

Ragn-Sells skaffet seg sin første elbil allerede i 2018. Den gang var bilen et testprosjekt. Fremover vil det være hovedkilden.

– Beregningene vi har gjort gjør oss trygg på at vi investerer i elektriske biler også i våre datterselskaper. Og vi oppfordrer våre samarbeidspartnere til å investere i elektrisk.

Logistikksjefen forteller at det har vært en voldsom teknisk utvikling på store elektriske kjøretøy de senere årene og at bekymringer som begrenset kjørelengde, vekt og kulde ikke lenger er et problem. Dagens elektriske renovasjonsbiler leveres med batteripakker som dekker behovene.

– Du må være smart på hvordan du planlegger ruter og tenke ganske nøye gjennom lading, både deponilading på natt og hurtiglading.

Før innkjøp av en ny bil har vi en god dialog med forhandleren om hvilke ruter bilen skal kjøre. I samarbeid kjøres det detaljerte simuleringer av hvordan bilen vil prestere under ulike værforhold og tonnasje. I vinter har Ragn-Sells testet en bil i Oslo. Erfaringene derfra viser at rekkevidde ikke er et problem, selv om det var rundt null grader.

Dyrere biogass

– Jeg tror at for vår forretning og type kjøring, selv om investeringskostnaden er høy, så har teknologien kommet et steg videre og er best for oss, sier Browning.

I innkjøp er en elektrisk bil mellom 70 og 100 prosent dyrere enn en biogassbil. Men drifts- og vedlikeholdskostnader gjør at totalkostnaden blir lavere.

– Investering i biogassbiler er uaktuelt akkurat nå. Det skyldes bortfallet av subsidier fra Enova og utviklingen i pris for biogass, sier Browning.

Relevante artikler